mammas goda tekakor! Gör dom ni blir INTE besvikna :)


Jag och min mormor bakade jättegoda bröd härom dagen!
Som jag och elvira njuter av nu :)
Tänkte dela med mej av receptet och jag rekommenderar att göra detta ni kommer INTE bli besvikna! =)



Ingredienser:
• 1 l  mjölk
• 5 dl  havregryn
• 100 gram  smör
• 0,5 dl  socker
• 200 gram  jäst
• 1 dl  kli
• 2,75 l  vetemjöl


Tillagning

Ca 30 stycken

1. Blanda mjölken med havregrynen och låt det svälla i ett par timmar
eller gärna över natten.

2. Smält smöret och låt det bli fingervarmt, smula ned jästen i en degbunke
och slå det varma smöret över. Rör i socker, de svällda havregrynen
och kli.

3. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta samman till en smidig deg.

4. Låt jäsa under bakhandduk i ca 45 minuter.

5. Kavla ut degen till en platta och ta ut rundlar med hjälp av ett mått
eller en lite större mugg. Låt jäsa i ca 2 timmar, grädda sedan tekakorna i
225 grader i ca 15 minuter. Pensla de varma bröden med smält smör.



Resultatet = GODA tekakor =)

God kväll!
Puss & Kram
Carolina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback