Är det rätt att förbjuda "kamphundarna" i sverige? eller för övrigt?





Kommunminister Mats Odell (KD) vill förbjuda så kallade kamphundar.

De farliga hundarna borde först förbjudas i flerfamiljshus men på sikt i hela samhället, menar Odell.

 

 

– De här hundarna är framavlade för att slåss. De är potentiella vapen.

Mats Odell säger att idén kom när han besökte miljonprogramsområden där farliga hundar är ett stort problem.

– Det här är farliga hundar som är skrämmande för andra. De finns i parker och kring dagis. Oftast attackerar de andra hundar men de kan också gå på barn och vuxna.

Börjar med hyresavtal

Som första steg föreslår Odell att så kallade kamphundar förbjuds i flerfamiljshus genom en klausul i hyresavtalet, en lösning som många redan tillämpar.

– Det här är det snabbast verkande sättet. Jag vill berömma de som redan har en policy och samtidigt uppmana andra att införa en.

Vill förbjuda

Men på sikt vill Odell sätta helt stopp för de farliga hundarna.

– Lagstiftning tar längre tid. Men jag tycker att vi på allvar ska införa ett totalförbud, som de gjort i Danmark. Där har man löst det genom att lista 13 farliga raser.

Men är det inte ägarens fel om en hund blir farlig?

– Det är klart att en duktig hundägare kan kontrollera en sådan här hund. Men det finns nedärvda impulser och det är ett ögonblicks verk att hunden ger sig på ett barn.

Fakta: De här hundraserna förbjuds i Danmark

Även hundar som är en blandning av någon av de 13 listade raserna förbjuds.

De hundar som tillhör någon av raserna som redan finns i landet ska bära munkorg och gå i kort koppel.

De här hundraserna förbjuds i Danmark:

- Pitbullterrier
- Amerikansk Staffordshire terrier
 -Tosa
-Amerikansk bulldogg
- Fila brasileiro
Dogo argentino
Boerboel
- Kangal
- Centralasiatisk ovtjarka
- Kaukasisk ovtjarka
- Sydrysk ovtjarka
Tornjak
Sarplaninac

Det finns INGA kamphundar utan bara kamp MÄNNISKOR!
Hunden föds med ett gott hjärta det är upp till människan vad det ska bli av med hunden.
eller har jag fel??
Sånt skitsnack..

ALL text och bilder är taget ifrån http://www.aftonbladet.se


Kommentarer
Postat av: Viktkamp

jag håller med dig, det är människorna som formar dessa hundar.

2010-07-11 @ 22:45:29
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Sabine

Jag håller med om att det är människorna som formar hundarna till viss del, MEN vissa hundraser är mer aggressiva lagda än andra. Ovtjarkan borde förbjudas tycker jag. Iaf om det stämmer som jag sett och hört om den hunden. Tydligen kan den vända sig emot även sin egna ägare. Dom är inte lojala emot människor alls. Det ligger i deras natur.



Borde införas "körkort" för hundraser som är aggressivt lagda så kanske bara seriösa människor ägt "kamphundar"



Sen kan mkt attacker förhindras om bara människor skulle kunna hålla sina hundar i koppel!

Blir så irriterad när jag är ute och går med min mammas goldenretriver, som för övrigt anses vara en lugn familjehund, henne har vi alltid i koppel även att hon lyder oss och kommer när vi ropar. Men man kan aldrig lita på de till 100%. Och lik förbannat springer lösa hundar fram till henne, och ägaren skriker bara "ingen fara min hund är så snäll så"..Va i h*lvete får dom att tro att min mamma hund är snäll då brukar jag fråga dom. Hon är skit arg på andra hundar och hugger när dom kommer för nära. Det tänker inte folk på!

J*vla puckon de finns!

2010-07-11 @ 23:13:29
URL: http://nissesmamma.blogg.se/
Postat av: sara

sv: de har varit 30 grader bara? Mi dag har varit bra!

2010-07-11 @ 23:23:04
URL: http://ssasas.blogg.se/
Postat av: Alina

jo det är kanon med mig! :) sov gott sötnos! =)

2010-07-12 @ 00:58:32
URL: http://musicrecord.blogg.se/
Postat av: simone

Jag ser det helt absurt, helt jävla korkat att förbjuda hundarna - snacka om att vara openminden. Vilken idiot!

2010-07-12 @ 09:20:03
URL: http://fattybom.se
Postat av: Beatrice Jakobsson [foto]

men gud.. :(<3

2010-07-12 @ 09:23:38
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: Zara

Jag håller med om att det är ett problem och jag förstår att folk kan vara rädda. Men det är precis som du säger, människan formar hunden. Vad man bör ha i åtanke med dessa hundar är främst, som jag ser det, att de är extra känsliga vid exempelvis omplacering.



Men varför förbjuda raserna? Är det inte bättre att införa hundägar/förarkörkort eller liknande? Många hundar borde få mer kunniga och seriösa ägare, oavsett ras.

Det är ju trots allt inte bara dessa raser som är ett "problem". Problemet i sig försvinner inte med rasen, det kommer istället att avlas fram andra för detta ändamål och dessutom används redan rottisar, shäfrar, dobbermans etc av många redan nu.



Blir så trött!

2010-07-28 @ 09:57:15
URL: http://linneanitlott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback