Redan 7 månader

  


Idag är min lilla älskling Elvira 7 månader :O
Vart tog tiden vägen igentligen? Hon har vuxit så mkt på denna korta tiden så det känns overkligt.
Men det är så himmla kul och följa henne i utvecklingen. Från nyfödd till nu har varit en rolig resa och ännu roligare kommer den att bli fast det kommer vara jobbigt att få springa efter henne sen när hon ska göra en massa hyss hehe.. Men det känns som man ändå ser fram imot det =)
Längtar oerhört mycket tills hon kan säga mamma :)
Är säker på att jag kommer fälla en tår av lycka.

Helt sjukt igentligen att jag har barn som aldrig har velat ha några men
det är verkligen det bästa som har hänt i mitt liv.

Har ändå haft en otroligt tuff start eftersom hon hade kolik :/ Dessa långa dagar/nätterna utan sömn. Man känner sej så hjälplös när barnet har ont och skriker. Man blir frustrerad och vet inte vad man ska göra. Tänkte därför att jag skulle skriva lite om kolik någon annan kanske har nytta av det?
Så vad är kolik? Klicka in på länken där får ni en bra beskrivning 

 

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kolik/
 OBS! funkar inte länken kopiera den och klistra in i fältet..



Lite tips som funkade på Elvira:

¤ Minifomdroppar (finns på apoteket att köpa kostar runt hundringen men det e de värt)
¤ Ett bad ( Det får kroppen att slappna av) Släng i lite badankor för att få barnet att koncentrera sej på annat.
¤ Sjung för barnet.
¤ Ha en vagn inomhus så ni kan köra runt barnet i det lugnar dom. Och testa att köra på en tröskel fram och tillbaka dock ingen hög tröskel nu :P
¤ Gå en promenad ( min dotter har alltid älskat att ligga i vagnen och gå på promenader ett tips är att sätta en
eller flera barnvagnshängen & gärna en speldosa i form av något gosedjur eller liknande. Lägg en gosig snuttefilt som barnet kan hålla om.
¤ Massera magen finns information på länken jag har längre upp.
¤ Vagga barnet i din famn och prata i låg ton så barnet koncentrerar sej på din röst.
¤ BYT UT DEN VANLIGA NAPPFLASKAN TILL MAM ULTIVENT. NAPPFLASKAN HAR HÅL I BOTTEN OCH GÖR ATT ALL LUFT I FLASKAN GÅR UT SÅ BARNET INTE FÅR EN MASSA GASER. det bästa är att den finns i 4.a olika färger så passar både tjej och kille =) Jag använder bara dom nappflaskorna och det billigaste priset jag hittat är på coop för ca 48kr st.







<----- MAM ULTIVENT & Minifomdroppar ----->



Detta va iaf lite tips ifrån mej och jag kommer säkert komma på fler tips efteråt.
 Men detta har funkat för mej =) Du får gärna ställa frågor till mej om du vill veta mera :)

Som förälder ska man ALDRIG skämmas om att be om hjälp ifrån någon annan. Dock gjorde jag aldrig det för mej själv kändes det som att jag skulle klara detta själv vilket jag gjorde galant fast det var jobbigt.
För som förälder måste man försöka hålla sej lugn och samlad pga att barnet känner av om du e stressad, ledsen, arg m.m. och tar efter..

Men om du misstänker att ditt barn har kolik ring bvc och prata med dom. För det kan hända att barnet är mjölkallergiker. Elvira hade nämligen kolik samt att hon inte tålde komjölk. Som mamma kan man sluta med mjölkprodukter så inte barnet får i sej det. Jag valde att ge henne nutramigen finns att köpa på apoteket och är en ersättning =) Funkade perfekt..

Och lugn kolik försvinner faktiskt med tiden =)


Puss & Kram
Carolina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback